Schotse filmmaker Doug Gillen was curator van Fragments of Utopia, een evenement dat enkele van de meest opwindende straatartiesten samenbracht om de stad Ferizaj in Kosovo te transformeren. Dit jaar gemarkeerd Muurschildering Fest Kosovo’s achtste editie, waarin deelnemende kunstenaars worden uitgenodigd om na te denken over het concept van utopie en wat het zou kunnen inhouden.
UTOPIA – een ingebeelde plaats of toestand waarin alles perfect is.
Het programma bood kunstenaars een platform om hun werk te presenteren en hun unieke perspectieven op het idee van Utopia te uiten. Via hun kunst onderzochten de deelnemers onder meer verschillende thema’s, zoals magisch realisme, cultureel erfgoed en de aanhoudende vluchtelingencrisis, en presenteerden ze hun visies, waardoor kijkers werden geïnspireerd om kritisch na te denken over de huidige staat van de samenleving en zich een betere toekomst voor te stellen.
Deelnemende artiesten zijn onder meer; Dalal Mitwally, Ian Strange, Lonac, Lucy McLauchlan, Nelio, Octavi Serra, TAXIS en Virgina Bersabe
Dalal Mitwally’s
Als reactie op haar workshop met lokale kunstenaars en liefhebbers creëerde Dalal Mitwally een muurschildering geïnspireerd op een denkbeeldige onzichtbare stad genaamd Ruby. De stad wordt bewaakt door een oude Illyrische draak en bewoond door feeën en heksen. De kunstenaar werkte samen met Mural Fest-kunstenaars om zich voor te stellen hoe de stad zou functioneren en plaatste rode stippen rond Ferizaj om portalen, huizen, winkels en gebouwen van Ruby aan te duiden. De muurschildering symboliseert een deel van onze denkbeeldige toekomst en een diepgeworteld verleden, allemaal geplaatst op ons complexe heden.
“Uitgenodigd worden voor Ferizaj Muurschildering Fest Kosova Om het onderwerp Utopia aan te pakken, is het heel gemakkelijk om je terug te trekken in het ideaal, een prachtige en magische scène ver weg van de realiteit. Maar in zekere zin vond ik meer interesse in het plaatsen van deze absurde magie als een manier om met de werkelijkheid om te gaan.
De muurschildering is de afsluiting van een verhaal over de stad, Ruby. Een denkbeeldige onzichtbare stad die parallel aan Ferizaj ligt, geïnspireerd door andere onzichtbare steden die te vinden zijn in Italo Calvino’s boek ‘Invisible Cities’. In Ruby wordt je begroet door een eeuwenoude Illyrische draak die de stad bewaakt en ook controleert op je visum. Terwijl je de boomvormige kaart beklimt, zie je feeën en heksen die de stad bewonen.
Dit is gemaakt met de kunstenaars van Mural Fest, omdat we niet alleen probeerden te bedenken hoe zo’n stad eruit ziet, maar ook hoe zou deze functioneren, wie daar zou wonen en hoe we er vanuit Ferizaj toegang toe kunnen krijgen? Nadat we ons onze stad hadden voorgesteld, begonnen we deze in Ferizaj op te graven door rode stippen te plaatsen die portalen, huizen, winkels en gebouwen van Ruby aanduiden.
Uiteindelijk had de muurschildering de grootste rode markering waardoor je deze denkbeeldige stad kon betreden, een tijd waarin onze wereld omgedraaid wordt en we ons op een nieuwe plek bevinden.
Ironisch genoeg is het landschap in beeld, hoewel het niet stedelijk is en op het eerste gezicht misschien niet veel betekent. Binnen die bergen ligt een echt oud kasteel dat ook is opgegraven en onzichtbaar voor ons.
De muurschildering wordt dan een meerlagige opeenstapeling van een diepgeworteld en nostalgisch verleden, terwijl het symbool staat voor een deel van onze denkbeeldige toekomst, die allemaal op het resulterende complexe heden wordt geplaatst.
Dalal Mitwally
Auteursrecht op afbeeldingen Doug Gillen
Virginia Bersabe
De muurschildering van Virginia Bersabe in Fragments of Utopia is een ontroerend eerbetoon aan de vaak over het hoofd geziene bijdragen van vrouwelijke ouderen in de rol van familie en gemeenschap. Haar kunstwerken vieren de wijsheid en ervaring van deze vrouwen, die een cruciale rol hebben gespeeld bij het vormgeven van hun gemeenschappen en het doorgeven van tradities van de ene generatie op de volgende.
Via haar muurschildering herinnert Virginia Bersabe ons aan het belang van het erkennen en eren van de bijdragen van vrouwen in alle aspecten van de samenleving, en hoe hun invloed een betere wereld voor toekomstige generaties kan creëren.
Auteursrecht op afbeeldingen Doug Gillen
TAXI’S
TAXIS, de Griekse kunstenaar, creëerde zijn muurschildering ‘Neptune’s Lair’ om na te denken over de aanhoudende vluchtelingencrisis en de opvattingen van kustlijnen als zowel toevluchtsoorden als recreatieoorden. Het regoniseren van het concept van utopie is complex en subjectief. Het kunstwerk is een aangrijpend eerbetoon aan degenen die gedwongen werden alles achter te laten op zoek naar een veiligere toekomst, maar hun bestemming nooit bereikten.
“Deze muurschildering is opgedragen aan al die mensen die gedwongen zijn alles op te geven wat ze hebben voor een veiliger plek en toekomst, maar daar helaas nooit doorheen zijn gekomen.
Ongeveer twee weken geleden vond er opnieuw een tragedie plaats in de Griekse internationale wateren. 82 mensen zijn dood aangetroffen, 104 hebben het overleefd en ongeveer 500 mensen, waaronder minstens 100 kinderen, worden vermist. Er was geen internationale mobilisatie om hen te redden en ze werden aan het lot overgelaten.”
TAXI’S
Auteursrecht op afbeeldingen Doug Gillen
LONAC
In zijn muurschildering getiteld “UNSTILL” toont de Kroatische kunstenaar LONAC het gedeelde culturele erfgoed en de gedeelde praktijken van zijn Balkanfamilie door de afbeelding van bloemen in een theeglas. Door een contrast te bieden met de kunstwerken met oorlogsthema in het stadscentrum, wilde LONAC het idee overbrengen dat alle religies meer op elkaar lijken dan op verschillen.
“Ik kende de meeste kunstwerken van Mural Fest voordat ik naar Ferizaj kwam, dus ik was niet zo geïnteresseerd in het schilderen van een ander personage/figuur. Toen ik de muurschilderingen van voorgaande jaren in het echt zag, vooral die in het centrum van de stad, werd ik esthetisch en qua verhaal een andere richting ingeslagen.
Ik geloof dat het gemakkelijk is om je te laten ‘verleiden’ door donkere thema’s, en visueel kan het veel leuker zijn om iets stemmigs en dramatisch te schilderen. Toch moest de muur in het centrum van de stad daar tegenin gaan (en ik moest een beetje tegen mezelf ingaan) en een contrast creëren met de kunstwerken met oorlogsthema.Mijn idee was om iets te schilderen dat in eerste instantie meer op decoratieve kunst leek, maar ik moest ook een verhaal of een metafoor achter het werk stoppen:
De Balkan is van oudsher een gebied van onrust en politieke instabiliteit, vandaar de naam ‘Kruitvat’. Religie, en vooral de kloof tussen de oosterse orthodoxie, de islam en het katholicisme, heeft een belangrijke rol gespeeld in die instabiliteit. Deze neiging van individuen om zich sterk te associëren met een bepaalde groep of stam op basis van gedeelde religieuze of ideologische overtuigingen zorgt ervoor dat ze tegengestelde ideologieën als een bedreiging beschouwen. Dat leidt tot vijandigheid, de afwijzing van alternatieve standpunten en een gebrek aan constructieve dialoog.Door een stilleven in vallende beweging te schilderen als een continu patroon, met kleine verschillen in details, wilde ik zowel de schoonheid als de instabiliteit aankaarten en het idee overbrengen dat het meer op elkaar lijkt dan op elkaar.
Dit idee is een goed uitgangspunt voor een meer utopische plek, wat het thema was van de editie van dit jaar.”Lonac
.
Auteursrecht op afbeeldingen Doug Gillen
Octavi Serra
Octavi Serra hanteerde een conceptuele en absurdistische benadering van het idee van utopie, zoals blijkt uit het prototype van een hybride auto met een unieke windenergiegenerator om de vervuiling veroorzaakt door de verbranding van benzine te compenseren. Het oppervlak van de auto is voorzien van vele windmolens en een zuigsysteem om energie op te slaan tijdens de reis.
“Een nieuw verantwoordelijk, zij het tegenstrijdig, object dat bestaat uit een windenergiegenerator die de vervuiling veroorzaakt door de verbranding van benzine. Een kleine poging om de vervuiling die tijdens het rijden ontstaat te compenseren. Het ontwerp omvat de plaatsing van verschillende windmolens met een complex zuigsysteem op de buitenhuid van de auto om tijdens de rit energie op te slaan.”
Octavi Serra
Auteursrecht op afbeeldingen Doug Gillen
Nelio
Het concept van utopie van de kunstenaar Nelio was het creëren van abstracte en geometrische vormen. Zijn kunstwerken nodigden het publiek uit om het idee van utopie door een conceptuele lens te beschouwen, en moedigden hen aan om verder te denken dan de fysieke wereld en zich een utopische realiteit voor te stellen.
Auteursrecht op afbeeldingen Doug Gillen
Lucy McLauchlan
Lucy McLauchlan benaderde een reeks muren met een onderscheidende en gedurfde aanpak. Met behulp van abstracte en geometrische vormen probeerde ze het publiek te betrekken bij het nadenken over het idee van ‘Utopia’ door een conceptuele lens. Bij het nastreven van haar creatieve visie liet Lucy zich inspireren door de energie en veerkracht van de lokale gemeenschap, en bracht op vakkundige wijze de essentie ervan in haar kunstwerken.
Auteursrecht op afbeeldingen Doug Gillen
Ian Vreemd
Ian Strange heeft een nieuwe serie onthuld die de geschiedenis van het land door middel van licht opnieuw verbeeldt. Het project zal later deze week in zijn geheel afzonderlijk worden gelanceerd. Bekijk deze ruimte!
Muurschildering Fest Kosovo’s Fragmenten van Utopia
Samenvatting video
Hieronder vindt u de ultieme RECAP-video voor Mural Fest Kosovo’s Fragments of Utopia, geproduceerd door Doug Gillen van Vijfde muur.
Video-auteursrecht Doug Gillen
Het concept van Utopia is complex en subjectief, omdat wat voor de een perfect lijkt, voor de ander misschien niet ideaal is. Het begrip utopie is nauw verbonden met individuele perceptie, waarden en overtuigingen, en als zodanig is het een uitdaging om te definiëren hoe een utopische toekomst eruit zou kunnen zien. Mural Fest Kosovo’s Fragments of Utopia was een evenement dat deze uitdaging onderkende en er op een betekenisvolle en diverse manier mee aan de slag wilde gaan.
Opmerkingen
opmerkingen