Een paar weken geleden beoordeelde ik aquarellen van Boulder Colors die gemaakt waren van voedselafval, bloemen, planten en andere natuurlijke bronnen. Boulder Colors maakt ook pigmentzouten: leuke blikjes poeder die van kleur veranderen, uitzetten en in verschillende kleuren veranderen als ze op nat papier vallen.
Dit zijn op planten gebaseerde pH-gevoelige pigmentpoeders, gecombineerd zout en huishoudveilige chemische modificatoren.
Ingrediënten: Rode kool, radijsschil, vlindererwtenbloem, hibiscus, roos, wassoda, citroenzuur en zout. Niet eetbaar.
Het is je misschien opgevallen dat ik dit eerder een introductie dan een recensie noemde.
Toen ik Amanda Fan van Boulder Colors een paar vragen stelde voor mijn vorige recensie van hun aquarellen, vroeg ze: “Heb jij onze pigmentzouten al geprobeerd? Ik heb zojuist het recept gewijzigd en heb nog een paar van de oudere versies over die ik niet verkoop als je het wilt proberen: ze werken nog steeds, maar hebben misschien eerst een goede maling nodig als je ergens in een supervochtige omgeving woont. Voeg misschien wat rijst toe om te helpen met het vocht. Het nieuwe recept lost dit allemaal gelukkig op, ik wilde je alleen maar een seintje geven.
Ik woon nergens waar het supervochtig is, maar de poeders hadden wel vaste klontjes. Ik heb een lepel gebruikt om ze fijn te malen, wat je op de foto hierboven kunt zien.
Omdat er een nieuwe formulering is, weet ik niet zeker of deze precies hetzelfde zou werken als de pigmentzouten die ik heb. Ik denk dat ze hetzelfde zullen doen.
Deze introductie geeft u dus een idee van wat u kunt verwachten, maar er kunnen verschillen zijn.
Boulder Colors maakt hun producten in kleine batches, en er kunnen op elk moment verschillende kleuren en verschillende ansichtkaarten beschikbaar zijn.
De kleuren
Elke kleur van de Pigmentzouten verandert in twee of drie verschillende kleuren.
Er is een kleine leercurve voordat je de juiste verhouding water en pigment krijgt. Is dat niet het verhaal van aquarel in een notendop?
Als je te veel water gebruikt, versmelten de kleuren allemaal tot één geheel. Als je niet genoeg water gebruikt, klontert het poeder en lost het niet volledig op. Je kunt de hoeveelheid water variëren om meer of minder kleurscheiding te krijgen. De pigmentzouten laten een licht korrelige textuur achter. Een deel van het poeder kan onopgelost blijven en kan voorzichtig worden afgeborsteld nadat de verf grondig is opgedroogd.
Met een beetje poeder kom je al een heel eind, maar sommige kleuren lossen gemakkelijker op en/of verspreiden zich dan andere.
Hoewel de nieuwe formulering zou kunnen betekenen dat de benodigde verhouding anders is dan de mijne, ben ik er zeker van dat je nog steeds een beetje zult moeten spelen om de gewenste resultaten te krijgen. Gelukkig kun je met een beetje poeder al een heel eind komen en is het spelen de helft van het plezier!
Ga met de stroom mee en laat deze pigmenten hun eigen werk doen, en je krijgt de beste resultaten.De set bevatte twee vellen met informatie en instructies.
De meest gebruikelijke manier om de pigmentzouten te gebruiken is door een spoeling met schoon water op het papier te doen en er vervolgens de zouten in te laten vallen. Ik gebruikte deze methode voor de kleurenkaart en probeerde vervolgens een paar andere methoden op enkele ansichtkaarten.
De ansichtkaarten
Helaas vergat ik alle zes de ansichtkaarten die in het pakket zaten te scannen voordat ik erop ging schilderen. Te enthousiast om te beginnen met spelen, lol!
De achterkant van de ansichtkaarten heeft regels voor een adres en ruimte voor een korte boodschap.
Prestatie
De spookachtige zwarte figuur is het enige dat op de originele ansichtkaart staat. Ik heb de kaart willekeurig nat gemaakt en er wat Hibiscus op gestrooid. Toen dat droog was, heb ik het opnieuw bevochtigd en wat rode kool gestrooid om te zien wat er zou gebeuren.
Zou het allemaal samenvloeien of doorschijnen of gewoon wegspoelen als ik het nat maak?
De Rode Kool bedekte vrijwel het grootste deel van de Roze Roos. Het werd ondoorzichtiger en zette meer uit, zodat er geen wit zichtbaar was. Het is beter om één pigmentzout te kiezen en slechts één laag te gebruiken. Goed om te weten.
Ik besloot tot een tweede test. Zoals ik eerder al zei, kunnen de pigmentzouten een korrelige textuur achterlaten en ik vroeg me af of het mogelijk zou zijn om erop te tekenen. Ik heb een zwarte technische pen (nylon punt) en een witte gelpen gebruikt.
Met de witte was er geen probleem, maar de zwarte pen bleef verstopt. Ik moest op een stukje kladpapier krabbelen om het schoon te maken. Het is verschillende keren opnieuw opgestart, maar ik zou aarzelen om het regelmatig op deze manier te gebruiken, omdat ik zeker weet dat het binnen korte tijd kapot zou gaan. Ook goed om te weten!
Deze ansichtkaart heeft een inkttekening van een draak. Ik gebruikte Radijs voor het vuur en Roze Roos voor de draak. Je kunt zien dat het pigmentzout met slechts één wasbeurt behoorlijk transparant is.
Mijn test hier was om te zien hoe goed ik het pigmentzout kon beheersen. Eerdere tests voor het maken van de kaart lieten me zien dat Radijs zich het meest wild verspreidde en de meest intense kleur behield. Pink Rose verspreidde zich het minst en had de minst intense kleur. Dit maakte hen de beste keuzes voor wat ik wilde.
Ik heb alleen het gedeelte nat gemaakt waar ik kleur wilde hebben, en dat is precies waar de kleur naartoe ging.
Voor de volgende ansichtkaart besloot ik te kijken wat er zou gebeuren als ik deze zouten zou gebruiken zoals gewone aquarel. Ik was er vrij zeker van dat de kleuren bij elkaar zouden passen, maar ik ben eerder verrast geweest. Ik heb een dun laagje poeder op de bodem van de pan gedaan en deze bedekt met water. Ik had de reactie niet verwacht, maar het was wel leuk om te zien hoe de pigmenten opborrelden, hoewel ik bang was dat ze zouden overborrelen. Dat deden ze niet en na een paar minuten gingen ze zitten.
De kleuren versmolten tot één, hoewel hier en daar een paar hints van de secundaire kleuren opduiken. Je krijgt wat granulatie en ik hou van de kleuren. Hoewel het in strijd is met het doel van de pigmentzouten, is het goed om te weten dat je effen kleuren kunt krijgen als je besluit dat je die nodig hebt.
Ik besloot iets daar tussenin te proberen. Ik maakte het gezicht nat en viel erin Butterfly Pea Flower, en laat het drogen. Ik herhaalde dit met Pink Rose voor het haar en de schaduwen op het gezicht, en herhaalde het vervolgens opnieuw met Red Cabbage voor de vacht.
Maar deze keer, terwijl de kleur opdroogde, bleef ik het poeder rondbewegen, meer poeder toevoegen voor een intensere kleur, en voorzichtig meer water toevoegen totdat het poeder helemaal was opgelost. Hierdoor werd de kleur meer gemengd dan alleen maar te laten zitten en zich uit te spreiden, terwijl er willekeurige kleuraccenten achterbleven.
Ik had geen kleur die echt bij huidtinten paste, dus mijn heer is een nogal elegante zombie!
Algemeen
Ik vind deze pigmentzouten erg leuk. De kleuren zijn prachtig en elke keer dat je ze gebruikt, krijg je iets anders.
Je kunt kiezen voor een wild en onvoorspelbaar effect, of voor een meer gecontroleerde look met willekeurige kleuraccenten.
Hoewel het leuk is om ze te laten doen wat ze willen, heb jij wel enige controle. Je kunt bepalen waar ze zullen stromen door alleen het gebied dat je wilt kleuren nat te maken. U kunt de intensiteit verhogen of verlagen afhankelijk van de hoeveelheid gebruikt water. Je kunt bepalen hoe stevig de dekking is door de hoeveelheid poeder die je toevoegt, en hoeveel je met het poeder speelt zodra het is toegevoegd.
Hulpmiddelen en koppelingen
Vrijwaring:
Ik ontving deze ansichtkaartenset pigmentzouten van Boulder kleuren voor het doel van deze beoordeling. Ik heb geen andere overwegingen ontvangen, hoewel dit bericht affiliatielinks kan bevatten die Doodlewash helpen ondersteunen. Zoals altijd zijn alle geuite meningen de mijne.
Aanbevolen3 aanbevelingenGepubliceerd in Beoordelingen van kunstbenodigdheden