Een beetje een ander artikel voor ons, maar het eerste in een kleine serie over zowel het maken van glasschilderijontwerpen in GIMP als het wijzigen van bestaande ontwerpen. Ik heb een paar maanden geleden een hele korte video gemaakt over het wijzigen van het formaat van afbeeldingen in GIMP. Dat leverde veel mails en vragen op, vandaar deze korte serie.
Als je GIMP nog niet eerder bent tegengekomen: het is een zeer krachtige en gratis afbeelding- en foto-editor. Het is niet het gemakkelijkste programma om te gebruiken, maar zolang je je concentreert op het stukje programma dat je nodig hebt, zou het niet al te intimiderend moeten zijn. Het kan heel veel meer dan alleen ontwerpen maken voor glasschilderen. Ons logo is gemaakt met gimp, sterker nog, al het grafische werk op onze website is ook in GIMP gedaan. Deze artikelen laten u dus zien hoe u het voor ontwerpen kunt gebruiken, maar misschien wilt u ook eens kijken naar de mogelijkheden ervan voor fotobewerking enz.
Glasschilderontwerpen maken met GIMP.
(NB: als u Linux gebruikt, kunt u mogelijk de volgende twee stappen vermijden, aangezien GIMP meestal in de softwarerepository te vinden is).
Waar GIMP te verkrijgen.
GIMP kan gratis worden gedownload van de officiële GIMP-website. In feite raden we u aan het ALLEEN te downloaden van de officiële site. We weten dat de kopie die ze leveren volledig “schoon” is, er zijn geen advertenties, spyware of spamware.
https://www.gimp.org/
Het programma is beschikbaar voor Windows, Linus en OS X. Het is ook beschikbaar in een aantal verschillende talen.
en instellen.
Nadat u het programma heeft gedownload, moet u het zoeken (normaal gesproken in de downloadmap op een Windows-pc) en erop dubbelklikken om het in te stellen. Dit werkt misschien iets anders in OS X en Linux, maar ik neem aan dat als je deze systemen gebruikt, je weet hoe je het moet doen.
Wanneer u GIMP voor het eerst opent, ziet het er misschien een beetje vreemd uit, zoals 3 afzonderlijke vensters op uw bureaublad. als je dit niet leuk vindt (sommige mensen wel, andere niet), ga dan naar het tabblad “Venster” bovenaan het programma en selecteer “Single Window Mode”.
U zult VEEL dingen vinden die u kunt wijzigen in “Bewerken / Voorkeuren”, maar dat is iets dat u misschien wilt bewaren totdat u het programma wat beter kent. Voor nu zou ik aanraden om eens te kijken naar “Thema’s” en “Icon Sets”. Beide kunnen eenvoudig worden gewijzigd in degene die u leuk vindt.
Een nieuwe afbeelding openen.
Het openen van een nieuwe (lege) afbeelding is vrij eenvoudig. Ga naar “Bestand / Nieuw….”. U kunt nu de gewenste maat kiezen of een van de vooraf gemaakte sjablonen. In de vervolgkeuzelijst aan de rechterkant kunt u kiezen welke meetschaal u gebruikt. Welk formaat u ook kiest, ik stel voor dat u de resolutie “72” gebruikt (dit bevindt zich in het gedeelte “Geavanceerde opties” van het “nieuwe afbeeldingsvenster). De hogere resoluties zoals “300” zijn vooral voor zaken als foto’s. Omdat we alleen maar eenvoudige ontwerpen maken, zou 73 prima moeten zijn.
Zodra u de gewenste maat heeft, klikt u op “OK”.
Kleur en eerste lijnen.
Aan de linkerkant ziet u het kleurenpalet. Er zijn twee kleuren. De bovenste is de kleur die uw gereedschap (kwast, potlood enz.) zal gebruiken. De onderste is de achtergrondkleur. Dit is wat je zult zien als je uitwrijft of verwijdert. Om een van beide kleuren te wijzigen, klikt u erop en het kleurenpalet verschijnt.
Voorlopig laten we de kleur zwart.
Kies vervolgens het potlood uit het gereedschapspalet (rechtsboven). Terwijl u dit kiest, zult u merken dat de reeks opties rechtsonder verandert. Ze hebben altijd betrekking op het door u gekozen hulpmiddel. Gebruik voorlopig gewoon de optie “grootte” om de breedte van de potloodlijn te wijzigen.
Ga naar je afbeelding, klik en houd de linkermuisknop ingedrukt om te tekenen. Probeer ook eens te klikken en vervolgens de muisknop ingedrukt te houden. Beweeg de muis en klik opnieuw. Hierdoor kun je een lijn trekken. Het blijft werken voor elke klik zolang u de shift-knop ingedrukt houdt.
Gidsen.
Gidsen zijn erg handig. Het zijn dunne blauwe lijnen waarmee je werkt. Ze worden nooit afgedrukt. Op het tabblad ‘Beeld’ ziet u twee opties: ‘Hulplijnen weergeven’ en ‘Uitlijnen op hulplijnen’. De tweede betekent dat wanneer de cursor zich dicht bij een hulplijn bevindt, deze daarop vastklikt.
Om een hulplijn te krijgen, klikt u op een van de liniaalbalken en houdt u deze ingedrukt. Sleep vervolgens naar de overkant of naar beneden (afhankelijk van de liniaalbalk waarin u hebt geklikt) en laat los zodra de hulplijn op zijn plaats zit. U kunt een hulplijn opnieuw positioneren door deze vast te pakken met behulp van de “Verplaats tol” van het gereedschapspalet.
Er zijn twee basisopties voor het opslaan van een afbeelding.
“Opslaan als”. Hiermee wordt een afbeelding opgeslagen in het eigen formaat van GIMP. Het voordeel hiervan is dat alle informatie bij de afbeelding wordt opgeslagen. Hulplijnen, pallets, lagen enz. worden allemaal opgeslagen, zodat de afbeelding, wanneer deze opnieuw wordt geopend, er precies zo uitziet als u hem achterliet. Klaar om verder te werken. Het nadeel is dat het alleen kan worden geopend en bekeken met GIMP.
“Exporteren als…” Met deze optie wordt uw afbeelding in een “normaal” formaat opgeslagen. Je kunt het opslaan als jpg, png of vele andere formaten (als je het niet zeker weet, raden we je aan jpg te gebruiken). Afbeeldingen die zijn opgeslagen in formaten zoals jpg kunnen in vrijwel elke afbeeldingsviewer of -editor worden geopend. Ze kunnen ook op internet worden geplaatst (op uw blog, Facebook-pagina’s etc.). Afbeeldingen die op deze manier zijn opgeslagen, kunnen opnieuw in GIMP worden geopend, maar u bent alle “extra” informatie kwijt, zoals lagen, richtlijnen enz. Het slaat alleen de basisafbeelding op.
Zomers.
Ik denk dat dat genoeg is om mee aan de slag te gaan. Ik vind meestal dat de beste manier om te leren is om erin te springen en het te proberen. Je kunt niet ver fout gaan. Zowat alles wat u doet, kan ongedaan worden gemaakt door op “Ctrl+Z” te klikken. Als je je hele blad wilt wissen, ga dan naar “bewerken / wissen”.
In de volgende video bekijken we hoe we bestaande afbeeldingen kunnen importeren en wijzigen zodat ze deel kunnen uitmaken van ons ontwerp.